قالپاق ها هم با قیمتی حدود ۵۰ هزار تومان گران به نظر می رسند که طعمه خوبی برای سارقان محسوب می شوند. هواکش کامل زانتیا به سفارش سیتروئن در چین تولید می شود و روی مرز ۸۵۰ هزار تومان قابل خریداری است. این سامانه بر روی زانتیا بر روی مدلهای دارای موتور ۲٫۰ لیتری توربو و ۲٫۹ لیتری شش سیلندر وی شکل و در برخی بازارها بر روی موتور ۲٫۰ لیتری تنفس عادی شانزده سوپاپ قابل سفارش بود. بهترین مدل و در عین حال قوی ترین زانتیا در آن زمان مدل SX بود که دارای حجم موتور 2000 سی سی و 16 سوپاپ در قسمت پیشرانه بود. مصرف بالای دیسک و صفحه و کمیاب بودن قطعات اصلی در بازار هم از مواردیست که نباید فراموش کرد؛ البته برخی اوقات روغن ریزی قسمت هیدرولیک، سیستم ترمز و پمپ هیدرولیک را هم باید به آن اضافه کرد. البته من خودم یه بار با نوع بنزینیش که دریچه ی سیمی هم هست و نسبت به دوگانه خیلی هم بهتر میره از دنده 2 سرعت 60 تا 190 تست کردم که بازم نرسید .

اگر با خاموش کردن موتور فن سیستم خنک کننده روشن بماند موتور را خاموش نگذارید و روشن کنید و بعد از چند دقیقه و چند بار گاز دادن موتور را خاموش کنید و مطمئن شوید که فن خاموش شده است. بد نیست بدانید زانتیا برای اولین بار در اواخر سال ۱۹۹۲ از خط تولید خارج شد و تا ۲۰۰۱ که سال آخر حضورش بود توانست نزدیکدو میلیون دستگاه به فروش برساند. و مثلا برای من ماشین باز ،قابل قیاس با سمند نیست. موتوری پرقدرت تر که ۱۶ سوپاپ دارد (همان موتور پژو 206 تیپ 5) با ترمزهای دیسکی در چرخهای عقب همانند چرخهای جلو است اما بر خلاف ELX دارای ABS و EBD نیست. این واشر سرسیلندر منساب برای خودرو های پژو 405 , پژو 405 GLX , پژو پارس , سمند , سمند EL ، سمند سورن ، سمند سورن ELX ، سمند SE ، سمند LX ، دنا ، دنا پلاس، زانتیا 1800 و تمام خودرو هایی که موتور XU7 دارن هست. پژو پارس تاکنون در هفت نوع پارس معمولی(سال)، پارس ۱۶ سوپاپ (به انگلیسی: Pars 16V)، پارس اِگزک (بهانگلیسی: Pars Exec) و پارس ئیالاکس (به انگلیسی: Pars ELX) و پارس LX و پارس اتوماتیک و پارس دوگانه سوز تولید و عرضه شده است.

ترمز جلو نیروی هیدرولیک را مستقیماً از رگلاتور تأمین فشار به واسطه شیر اطمینان تأمین مینماید و ترمز عقب نیروی خود را از سیستم تعلیق عقب تأمین مینماید و نیروی آن بر اساس وزن قرار گرفته بر روی تعلیق عقب بهصورت اتوماتیک افزایش مییابد. در این سیستم نیروی ترمز بهصورت کامل توسط پمپ هیدرولیکی تأمین میگردد و به جای روغن ترمز، روغن LHM سیستم هیدرولیکی خودرو مستقیماً روی کالیپرهای ترمز اعمال فشار مینمایند. اموزش تعمیرات زانتیا ،مکانیکی زانتیا ،عیب یابی سیستم تعلیق زانتیا ،عیب یابی برق زانتیا ،عیب یابی زانتیا ،تعویض تسمه تایم زانتیا زانتیا محصول مشترک شرکت سایپا با سیتروئن فرانسه می باشد . بعد از این خداحافظی زود هنگام از بازارهای اروپا، خوشبختانه شرکت سایپا تولید آن را برعهده گرفت و در قحطی خودروهای خوش ساخت، ایرانی ها را با آن آشنا کرد. از این موتور سایپا نیز بر روی مدل زانتیا استفاده کرد از این رو این نمونه ها به موتور زانتیایی که در بین مردم شهرت دارند. لاستیک پهن تر خودرو رو نرمتر میکنه و تعادلش بهتر میشه در عوض فرمان کمی سفت تر شده و احتمالا صدای لاستیک ها و مصرف بنزین خودرو کمی بیشتر میشه .

حتی در بسیاری از موارد شاید دیده باشید که دنده ها به درستی جا نرفته و یا صدایی مشابه صدای آبمیوه گیری را از خود بروز میدهند که این مورد نیز نشان از صحیح نبودن کارایی صفحه دیسک میباشد. در مورد مصرف سوخت زانتیا هم باید اشاره کرد که با خودرویی کم اشتها طرف نیستید؛ طوری که میانگین مصرف آن در شهر در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳ لیتر است و همواره باید چشمتان به آمپر بنزین باشد. در صورت بروز تصادفف یا از کاار افتادن هر کدام از قطعات خودرو مالک زانتیا مجبور به پرداخت هزینه نسبتا بالایی برای تعمیر یا تعویض قطعه (استفاده از لوازم استوک زانتیا) مورد نظر خواهد شد . به علاوه اینکه زانتیا به دلیل سیستمهای بسیار پیچیدهای که دارد، برای تعمیرات، مالک خود را به مشکل میاندازد. همچنین سیستم ترمز دستی زانتیا بهصورت کابل دوبل بر روی چرخهای جلو قرار گرفتهاند تا در مواقع اضطراری و اتمام فشار گویهای انباره جلو و عقب و از مدار خارج شدن کامل سیستم ترمز بتوانند از آن برای توقف خودرو استفاده نمایند.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد موتور زانتیا لطفا به بازدید از وب سایت ما.